ZŠ a MŠ Skořenice, Skořenice 2 , 565 01 Choceň

T Ř Í D N Í   V Z D Ě L Á V A C Í   P R O G R A M   M Š   S K O Ř E N I C E

pro školní rok 2019 / 2020

VŠICHNI JSME TU KAMARÁDI,

MÁME SE TU VŠICHNI RÁDI.

NASTÁVÁ NÁM MĚSÍC ZÁŘÍ

KDY UŽ SLUNCE MÉNĚ ZÁŘÍ,

POLE TA JSOU DÁVNO HOLÁ,

A NAŠE ŠKOLA DĚTI VOLÁ.

                 (ZÁŘÍ)

NA PALOUČKU U LESA: SEZNAMTE SE, PROSÍM……..

2. 9. – 6. 9.

Seznámení se s MŠ – třídy, prostory školky, školkový dvoreček, školní zahrada a hřiště, okolí školky. Seznámení se s novými kamarády, režimem dne a pravidly, která je třeba dodržovat.

MOC HEZKÁ JE TA ŠKOLIČKA,

UČÍ V NÍ MOUDRÁ SOVIČKA.

A KDO JEŠTĚ? HODNÁ LIŠKA,

NEMÁ Z NÍ STRACH ANI MYŠKA.

9. 9. – 13. 9.

Dodržování pravidel v MŠ, základy pravidel slušného chování – pozdrav, poprosit, poděkovat. Jak se chováme k p.učitelce a kamarádům, jak se chováme k dospělým

UŽ PŮJDU DO ŠKOLKY,

TĚŠÍM SE MÁMO,

VYSKOČÍM Z POSTÝLKY,

BRZIČKO RÁNO.

16. 9. – 20. 9.

Co je to režim dne, co děláme ráno, v poledne a večer. Denní hygiena, hry a odpočinek ve školce, zásady zdravé výživy, stolování s kamarády

NEJDŘÍV MALÉ SEMÍNKO,

POVYROSTLO MALINKO.

ROSTLO, ROSTLO ČÍM DÁL VÍCE,

AŽ Z NĚJ BYLA BOROVICE.

23. 9. – 27. 9.

Co všechno roste v lese, kdo tam žije. Co nám les poskytuje, čím je pro člověka významný. Jak z malého semínka v šišce vyroste tak velký strom?

BUKVIC MÁLO NEBO VÍC,

SKLIZEŇ SPĚCHÁ DO ULIC.

KDYPAK TO JE. KDO TO VÍ?

JE TO PŘÍBĚH ŘÍJNOVÝ.

          (Ř Í J E N )

VLAŠTOVIČKY ŠTĚBETAJÍ, ŽE POLETÍ PŘES MOŘE,

SLUNCE V ŘÍJNU MENĚ HŘEJE, JABLKA JSOU V KOMOŘE.

30. 9. – 4. 10.

Loučení s létem, loučení s vlaštovkami – kam a proč odlétají na zimu tažní ptáci, co tam dělají a kdy se vrací do svých hnízd.

NEBEM LETÍ DRACI, VRÁNY DO NICH KLOVOU.

PODZIM SE K NÁM VRACÍ S VŮNÍ BRAMBOROVOU.

7. 10. – 11. 10.

Pouštění draka, poznání, co asi vidí drak z nebe – důležité budovy v obci (škola, školka, obchod, obecní úřad, kostel, prodejna, hospoda). Vysvětlení, co to jsou mapy a k čemu slouží

                                 

LEZE, LEZE, LEZE, DO JABLKA VLEZE.

JE TO MALÝ ČERVÍČEK, NEPŘÍTEL VŠECH JABLÍČEK

14. 10. – 18. 10.

Co se děje na podzim na naší zahradě, jaké ovoce dozrává, jak je sklízíme a co s ním děláme. Význam konzumace ovoce, vliv vitamínů na naše zdraví. Srovnání tuzemského a exotického ovoce.

ROZTRHANÝ KALHOTY, VÍTR DO NICH FOUKÁ,

BUDE SI JE ZAŠÍVAT, PAVOUK NITĚ SOUKÁ.

21. 10. – 25. 10.

Pozorování, co se děje s přírodou, jak se mění příroda v okolí školky. Porovnávání délky dne a noci. Sestavení denního režimu.

STROMY SE VENKU DOHADUJÍNS VĚTREM.

ŘÍKAJÍ MU, ABY UŽ NEHVÍZDAL.

ŽE KDYBY ZTICH, ZAČAL BY MOŽNÁ PADAT SNIH.

28. 10. – 1.11.

Koloběh vody v přírodě, proč prší a fouká vítr. Poznávání vodních toků (rybník, potok, řeka, moře). Podoby vody v přírodě.

DO ULIC, DO ZAHRAD

FOUKÁ LISTÍ LISTOPAD.

MLHA PADÁ ZA OKNEM,

UŽ SE NECHCE CHODIT VEN.

      (L I S T O P A D )

                                                  SEDÍ LIŠKA ZA DUBEM,

CHROUPE MODRÝ KEDLUBEN.

TEN MÁ ALE VITAMÍNŮ!

KOUKNI NA TU MODROU SLINU!

4. 11. – 8. 11.

Co sklízíme na podzim ze zahrady – sklizeň zeleniny a brambor, práce s půdou, hrabání listí. Uskladnění zeleniny na zimu, zavařování…

NA SVATÉHO MARTINA, KOUŘÍVÁ SE Z KOMÍNA.

11. 11. – 15. 11.

Tradice sv. Martin, vysvětlení, co jsou to pranostiky, kde se vzaly a jaký mají význam dnes. 

KDO TO LETÍ, KDO TO LETÍ?

VRABEC NESE PYTEL SMETÍ.

SEMEL MU JE MLYNAŘÍČKU,

MOUKA BUDE ZA CHVILIČKU.

18. 11. – 22. 11.

Příprava polí na zimu – orba, setí ozimů. Co se děje s rostlinami sklizenými z pole (obilí, brambory, kukuřice).

ZAJÍC SKÁČE HUPKY HUP,

SPĚCHÁ S TAŠKOU NA NÁKUP.

AŽ SE VRÁTÍ, BUDE JÍST

MRKEV, ZELÍ, KEDLUBNY A BOBKOVÝ LIST.

 

25. 11 – 29.11.

Jak se zvířátka připravují na zimu, ukládání některých druhů k zimnímu spánku.        Jak se o zvěř staráme v zimě, kdo hlavně by je měl mít na starost. Návštěva krmelce.

V PROSINCI TO UŽ ZNÁŠ,

CHODÍ ČERT A MIKULÁŠ.

POTOM TAKÉ PO ROCE,

OSLAVÍME VÁNOCE.

        ( PROSINEC )

MIKU, MIKU, MIKULÁŠ, PŘIŠEL S ČERTEM NA KOLÁČ.

ČERTE, ČERTE CHLUPATÝ, NECHEJ PYTEL ZA VRATY.

2. 12. – 6. 12.

Povídání o tradici příchodu Mikuláše a čertovské družiny. Co naděloval Mikuláš dříve a co dnes?

VÁNOČNÍ STROMEČEK ZAVCONĚL V POKOJI,

MAMINKA U STOLU JABLÍČKO ROZKROJÍ.

A KDYŽ HO ROZKROJÍ, UVIDÍM HVĚZDIČKU,

CO BYLA SCHOVANÁ V ČERVENÉM JABLÍČKU.

             9. 12. – 13. 12.

Osvojení si tradičních vánočních zvyků a obyčejů, pečení vánočního cukroví, tradice zdobení vánočního stromku. Příprava vánoční besídky.

 

STROMEČKU VSTÁVEJ, OVOCE DÁVEJ.

UMYJ SE, USTROJ SE, JE ŠTĚDRÝ DEN.

16. 12. – 20. 12.

Pokračování nácviku na vánoční besídku. Jak se slaví Vánoce v jiných zemích. Vánoce ve školce – třídní besídka.

VÁNOČNÍ PRÁZDNINY

21. 12. 2 0 1 9 - 5. 1. 2 0 20

NA LYŽOVAČKU LEDEN LÁKÁ,        

POJĎ, POSTAVÍME SNĚHULÁKA.

NA BOBECH A NA LYŽÍCH,

PROJEDEME BÍLÝ SNÍH.

                (LEDEN)

NA TŘI KRÁLE ZA VESNICÍ,

ŠLAPY- ŠLAPY, ŠLÁPOTY,

PLETOU SE JIM DO NOTY.

ŤUKY, ŤUKY, UŽ TU JSOU,

ŠTĚSTÍ, ZDRAVÍ VINŠUJOU.

6. 1. – 10. 1.

Tradice TŘÍ KRÁLŮ, lednové pranostiky a jejich vysvětlení.

 

BÍLÝ SNÍH SE SYPE Z NEBE,

VRABEČKA TO HROZNĚ ZEBE.

TEŽKÉ JE BÝT V ZIMĚ PTÁČKEM,

RADĚJ BY BYL SNĚHULÁČKEM.

13. 1. - 17.1.

Znaky zimy – co se děje s přírodou. Střídání ročních období, Kdo – co je způsobuje a proč?

BUDE ZIMA, BUDE MRÁZ,

KAM SE PTÁČKU, KAM SCHOVÁŠ?

20. 1. – 24. 1.

K čemu slouží kalendář a hodiny? Seznamujeme se s ročními obdobími a jejich charakteristickými rysy, s jednotlivými měsíci v roce, jmenujeme dny v týdnu.

KOUZELNÝ SVĚT PLNÝ SKŘÍTKŮ,

TEN CO MŮŽEŠ UVIDĚT,

VYDÁŠLI SE DO POHÁDKY,

POZNÁŠ ZÁHY JINÝ SVĚT.

27. 1. – 31. 1.

Seznámení se s tradičními pohádkami. Pohádky v různých podobách (kniha, film, poslech). Nejznámější a nejoblíbenější pohádky.

SNĚHU JE PLNÉ NEBE,

POŘÁD JEŠTĚ DOST ZEBE.

I TEN HAVRAN NADÁVÁ A KRÁKORÁ,

AŤ UŽ JE KONEC ÚNORA.

                (ÚNOR)

POVÍDALA VRÁNA VRÁNĚ, ŽE SI SPOLU KOUPÍ SÁNĚ,

ŽE SE BUDOU SPOLE VOZIT, VE STODOLE NA SLÁMĚ.

                                                                                        3. 2. - 7. 2.

Představení tradičních zimních sportů – sáňkování, lyžování, bruslení. Zimní soutěže, zimní olympiáda, soutěž o nejlepšího sněhuláka. Vysvětlení termínu „olympiáda“.

SVÁTEK LÁSKY JE TU,

VYKŘIČME TO SVĚTU,

ŽE SE RÁDI MÁME

A PUSU SI DÁME

             10. 2. – 14. 2.

Seznámení se se svátkem sv. Valentýna. Jak je důležité mít kamarády a mít někoho rád. Schopnost ochoty pomoci příteli, obdarovat svého kamaráda.

 

POJĎTE DÁL, POJĎTE DÁL, UŽ ZAČÍNÁ KARNEVAL.

UŽ TROUBĚJÍ TRUMPETY, SAŠEK DĚLÁ PŘEMETY.

POJĎTE DÁL, POJĎTE DÁL, UŽ ZAČÍNÁ KARNEVAL.

             17. 2. – 21. 2.

Poznání tradic spojených s masopustem. Lidové zvyky na vesnici. Vysvětlení odlišnosti krajových nářečí.

SYSEL SEČE OTAVU, LIŠKA POHRABUJE,

ZAJÍC NA VŮZ NAKLÁDÁ, MYŠKA NAŠLAPUJE.

                                                   24. 2. – 28. 2.

Poznání pestrosti řemesel a různých profesí. Vysvětlení jejich významu, proč některá řemesla dnes známe jen z pohádek? Poznávání věcí, které slouží člověku k práci – různost nářadí a náčiní.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 BŘEZNOVÉ SLUNCE SVÍTÍ

NA PRVNÍ JARNÍ KVÍTÍ.

SNĚŽENKA A BLEDULE JE

ZIMA V ČASE MINULÉM.

            (BŘEZEN )

SOVA PLNÁ UČENOSTÍ, V HRADNÍ SÍNI KNIHY HOSTÍ.

TAM SE O NĚ POSTARÁ SESTRA ČEJKA „ KNÍHARA “

2. 3. – 6. 3.

Poznání kouzla knihy a pohádky, setkání s pohádkovými hrdiny. Vzbuzení touhy po budoucím čtení. Jak zacházíme s knihou, jaká je moje nejoblíbenější. Kdo mi čte před spaním.

VRBY SE NÁM ZELENAJÍ,

NA VŠECHNY STRANY ROZKVÉTAJÍ,

RADUJME SE, VESELME SE.

ŽEŽULIČKA V HÁJI ZPÍVÁ,

ZLATOHÁVEK SE OZÝVÁ,

RADUJME SE, VESELME SE.

                                                   9. 3. – 13. 3.

Seznámení se s tradicí vynášení Morény. Pozorování změn v přírodě. Poznávání jarních květin.

CHODÍ, CHODÍ ZÍŘÁTKA,

VODÍ S SEBOU MLÁĎÁTKA.

JEJICH JMÉNA DOBŘE ZNÁME,

PROTO NA NĚ ZAVOLÁME.

                           16. 3. – 20.3.

Poznávání domácích zvířat jejich mláďat. Pochopení významu chovu domácích zvířat, jaký nám skýtají užitek. Vysvětlení termínu „domácí mazlíček“.

STARTUJEME CO BY DUP,

KLETÍME, UŽ ANI MUK.

VESMÍREM FIČÍME, GALAXIE MÍJÍME

             23. 3. – 27.3.

Poznání, co tvoří vesmír, co je Slunce, jaké známe planety, proč se Země otáčí, co způsobuje střídání ročních období. Prostředky, kterými se dostávají lidé do vesmíru a proč.

SKÁČOU ŽÁBY DO VZDUCHU,

LÍBÍ SE JIM NA SUCHU.

SKÁČOU ŽÁBY DO RYBNÍKA,

LÍBÍ SE JIM, JAK TO STŘÍKÁ

30. 3. – 3. 4.

Co se děje u rybníků, potoků a řek. Poznáváme vodní živočichy a živočichy žijící u vody, vodní rostliny a rostliny rostoucí u vodních toků.

DUBEN VLÁDNE APRÍLEM,

ČERSTVOU TRÁVOU VONÍ ZEM.

NA KOLEDU KLUCI JDOU,

ZA DĚVČATY S POMLÁSKOU.

                  ( DUBEN )                                                      

HODY HODY DO PROVODY,

DEJTE VEJCE MALOVANÝ…

6. 4. – 10. 4.

Seznámení se s lidovými tradicemi oslav Velikonoc, zvyky, dodržující se u nás i v jiných krajích, pomlásky, zdobení kraslic.

Poznání krás jara, radost z pohybu a her. Představujeme zapomenuté dětské hry a zábavy.

LEZE LEZE BROUK, VÍTR DO NĚJ FOUK,

 PŘEVALIL HO NA ZÁDA, TŘEPE, TŘEPE NOHAMA.

              13. 4. – 17. 4.

Pozorování života v trávě, co vše se tam skrývá (brouci, mravenci, včelky…). Všímáme si změn v přírodě, pozorujeme, co se děje v okolí školky. Nakličujeme semínka, sledujeme růst nové rostlinky

PODMOŘSKÝ SVĚT

20. 4. – 24. 4.   

Seznámení se s mořskými živočichy, jak to vypadá pod hladinou, ochrana vodstva.

LETÍ, LETÍ BABICE, VŠUDE HOŘÍ HRANICE.

UTÍKEJTE VŠICHNI ZPĚT, BLÍŽÍ SE JEŽIBAB SLET.

 

27. 4. – 1. 5.

Seznámení se s tradicemi pálení čarodějnic. Čarodějnický den.

                                                                                                                                                                                                                                                                                 V KVĚTNU KVĚTY VONÍ,

NA ZÁHONECH NA JABLONÍCH.

ZE VŠECH KVĚTŮ NEJVÍCE

VONÍ ČERSTVÁ KYTICE.

              (KVĚTEN)

 

JEDNOU, DVAKRÁT DUPNE, DO SVÉ JAMKY HUPNE.

A CO VE SVÉ JAMCE? PŘITULÍ SE K MAMCE.

4. 5. - 8. 5.

Upevňování vztahu dětí k rodičům. Jak přichází miminko na svět. Oslava Dne matek – vysvětlení, proč se tento svátek maminek slaví.

MY SE SPOLU MÁME RÁDI, MY JSME DOBŘÍ KAMARÁDI.

VZÁJEMNĚ SI POMÁHÁME, PŘI PRÁCI SI ZASPÍVÁME.

11. 5. – 15. 5.

Poznání, kdo tvoří rodinu, jaký je můj tatínek a maminka. Kolik mám sourozenců, kdo jsou rodiče mých rodičů. Kde se svou rodinou žiji, kde pracují moji rodiče.

 

ZKOUŠÍ VČELA VRTULNÍK, VYLETĚLA NAD RYBNÍK.

POTKALA TAM VÁŠKU, ZAVINILA SRÁŽKU.

 

18. 5. – 22. 5.

Seznámení se s dopravními prostředky a jejich vývojem. Jaké dopravní prostředky máme doma. Které cestují po souši, po vodě a ve vzduchu. Jejich význam: pro rodinu i společnost.

DOKUD BĚHÁ ŠIRÝM POLEM ZAJÍČEK UŠÁČEK,

NEMUSÍ SE KOUKAT KOLEM, OBEJDE SE BEZ ZNAČEK.

                                                   25. 5. –  29. 5.

Vysvětlení základních pravidel silničního provozu, jak se chováme na chodníku, na přechodu, na vozovce, na co je zapotřebí dávat pozor. Co budu muset udělat pro to, abych se stal řidičem.

V ČERVNU BUDEM U VODY,

OCHUTNÁME JAHODY

A SE ŠKOLKOU PRÁVĚ TEĎ

POJEDEME NA VÝET.

                ( ČERVEN )

DNESKA MÁME DĚTSKÝ DEN,

HONEM DĚTI POJĎME VEN.

CELÝ DEN SI BUDEM HRÁT,

SKÁKAT, ZPÍVAT, TANCOVAT.

 

1. 6. – 5. 6.

Navazovat vztah ke kamarádovi, pomoc kamarádů navzájem, ochrana a pomoc mladším a slabším. Vysvětlíme, proč se ve světě slaví Den dětí, jak jej slavíme u nás.

 

MÁME ZELENOU BARVIČKU,

TOU NAKRESLÍME TRAVIČKU.

ŽLUTOU BARVOU HOUSATA,

ZASVÍTÍ JAK ZE ZLATA.

                                                                                      8. 6. – 12. 6.

 

Opakování barev, co vyjadřují barvy, oblíbenost barev.

 

STĚŽOVAL SI CVRČEK, ŽE HO BLÍ KRČEK.

NACHLADIL SE VE SMRČÍ A TEĎ MU TO NEVRČÍ.

RADILY MU VOSY: „TO CHCE OBKLAD Z ROSY“

15. 6. – 19. 6.

Co dělat, když stůňu, zdravý životní styl. Práce lékařů a zdravotníků.

SOVA HOUKÁ PO LESE, BOJTE SE MĚ, BOJTE SE.

MY SE SOVY NEBOJÍME, PROTOŽE MY V NOCI SPÍME.

 

22. 6. – 26. 6.

Opakování, co jsme si zapamatovali z našeho každodenního povídání.

UŽ SE TĚŠÍM NA PRÁZDNINY,

KAŽDÝ ROK JE TROCHU JINÝ.

KAMPAK LETOS, KDO TO VÍ?

29. 6. – 3. 7.

Podělení se s kamarády o svých plánech na prázdniny. Uvědomění si, jak je nutné na sebe dávat pozor a dbát na své zdraví, a to nejen o nadcházejících prázdninách!        

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

Po Út St Čt So Ne
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31